Raskausajan hyvinvointi – kuinka valmistautua synnytykseen ja millaista liikuntaa voi harrastaa raskauden aikana? Hyvinvointivalmentaja Natalia Tienhaara ja Raskausajan hyvinvoinnin kurssi
Raskausajan kurssi hyvinvointi - hyvinvoivin
23
elo, 2021

 

Raskausajan hyvinvointi ja odotusajan terveys ovat monia tuoreita äitejä puhuttava aihe. Raskaus on ihana ja iso asia sekä suuri elämänmuutos. Raskauden alkaessa usein keskitymme paljon siihen, mitä meidän tulee hankkia tulevalle lapselle ja valmistella esimerkiksi kotia uutta tulokasta varten. Näiden muutosten ja uusien asioiden ohella kiireisen arjen pyörittäminen saattaa kuitenkin viedä suurien osan päivästä, ja pahimmillaan unohdamme oman itsemme ja oman hyvinvointimme siinä tärkeässä hetkessä. Onkin tärkeää, että tuleva äiti pystyy pitämään yllä niin fyysistä kuin henkistäkin hyvinvointiaan jo raskauden aikana.

 

Olipa tämä sinun ensimmäinen raskaus tai jo toinen tai kolmas, on tärkeää pitää yllä omaa fyysistä kuntoa. Kunnon ylläpito auttaa palautumisessa ja jaksamisessa myös raskauden jälkeen. Työssäni kuulen usein monilta äideiltä, etteivät he enää pysty raskauden aikana harrastamaan liikuntaa. Tämä ei täysin pidä paikkaansa.

 

Jos raskautesi kulku on normaali eikä sinulla ole ollut keskenmenoon liittyviä riskejä voit hyvin jatkaa liikunnan harrastamista. Useimmissa tapauksissa se on jopa suositeltavaa. Saan usein uusia asiakkaita, jotka ovat raskaana ensimmäistä kertaa, eivätkä koskaan ole harrastaneet liikuntaa, mutta ovat lukeneet, että se on hyvää sekä äidille että vauvalle, ja haluavat siksi aloittaa hyvinvointiaan edistävää liikuntaa. Heidän kanssaan aloitamme raskauden aikasen hyvinvoinnin kurssilla, jonka jälkeen usein näen heidät myös raskauden jälkeisellä kursssilla, sillä heidän olotila on ollut niin hyvä että harrastusta halutaan jatkaa. Useat asiakkaat ovat myös kertoneet välttyneensä suurimmilta kivuilta, kuten alaselän kivut.

 

Monet asiakkaani ottavatkin uudeksi tavakseen liikunnan harrastamisen, mikä täyttää minun sydämmeni. Iloitsen suuresti voidessani olla se hyvinvoinnin vaikuttaja heille ja että olen kurssillani onnistunut auttamaan heidän ruutiniensa muuttoksessa hyvinvointia lisäten.

 

Miksi siis raskauden aikainen liikunta on niin hyödyllistä äidille ja vauvalle?

– voimme välttää suurimman osan selkäkivuista raskauden aikana, sekä raskauden jälkeisenä aikana

– se nostaa energia tasoja

-parantaa ryhtiä

-parantaa unen laatua

-lievittää stressiä

-parantaa verenkiertoa ja auttaa välttämään mahdollista raajojen turpoamista

– jos äiti on rentoutunut, myös vauva on rentoutunut

– hengitysharjoituksilla viet enemmän happea kehoosi ja näin myös vauvasi saa riitävän määrän happea

– yhteys äidin ja vauvan välillä vahvistuu

-monet liikkeet auttavat valmistautumaan synnytykseen niin fyysisesti kuin henkisestikin

 

 

Raaskaudessa on eri vaiheita, jotka vaikuttavat eri tavalla kehoomme. Millaista siis on se hyvä liikunta raskauden aikana?

Jos olet harrastanut jotain liikuntaa jo pitkään ennen raskautta voit varmasti pitkälti jatkaa samaa  harrastusta. Toki on muistettava välttää tiettyjä liikkeitä, jotka eivät välttämättä auta vauvan kasvuun ja hyvinvointiin.

Itse käytän raskauden ajan kursseillani jooga liikkeitä ja harjoituksia sekä barre liikkeitä. Usein mukaan myös mahtuu perus liikuntaharjoituksia sekä pilateksesta tuttuja liikesarjoja.

Yksi tärkeimmistä asioista, jonka aina mainitsen asiakkailleni on, että raskauden aikana tarkoitus ei ole kehittää fyysistä voimaa tai parantaa tekniikkaa urheilulajeissa, vaan antaa aikaa itsellesi ja vauvallesi. Eli haluamme tukea raskautta liikkeiden avulla ja auttaa niin äitiä kuin tulevaa vauvaakin voimaan hyvin, niin fyysisesti kuin henkisesti.

 

Mitä voit odottaa Raskauden ajan hyvinvointi kurssilta? 

Käymme läpi paljon erilaisia liiikeitä, jotka auttavat voimaan hyvin raskauden aikana, teemme hengitysharjoituksia, sekä rentoutus harjoituksia, jotka auttavat vähentämään stressiä ja tuomaan lisää varmuutta omasta kehosta ja sen voimasta.

Kaikki liikkeet ovat turvallisia raskauden aikana ja tuovat paljon hyvää oloa niin äidille kuin vauvallekin. Mikä siis parempi syy lähteä mukaan voimaan hyvin kuin teidän molempien hyvinvoinnin lisääminen. Keskitymme paljon kohdun alueeseen ja usein liikkeet kohdistuvat sille alueelle mihin haluamme luoda paljon tilaa, jotta vauva pääsee kasvamaan. Yksi teemoista, jota käsittelemme kurssilla, on myös kehossa tapahtuvat muutokset raskauden aikana, ja niiden hyväksyminen sekä ymmärtäminen.

 

Oma tarinani raskausajan hyvinvoinnin pariin

Olen itse kolmen lapsen äiti. Oman ensimmäisen raskauaden aikana, olin itsekin tilanteessa, jossa halusin tehdä samoja harjoituksia ja kovia treenejä kuin aikaisemminkin, kunnes ymmärsin, että ne eivät auta minun eivätkä vauvan hyvinvointia ja saivat minut vain stressaantumaan lisää.

Hiljalleen opin ottamaan rauhallisemmin ja kehittämään liikkeitä, jotka auttaisivat vauvaani voimaan hyvin ja lisäisivät myös omaa hyvinvointiani. Ensimmäisen raskauden aikana asuin Meksikossa, jossa ei ollut mitään raskaus joogaa tai synnytysvalmennus kursseja. Siksi päädyin opiskelemaan ja kouluttamaan itseni, jotta pystyisin auttamaan myös muita uusia äitejä, tuoda heille turvallisuuden tunnetta ja ymmärrystä hyvinvoinnista.

Alkumatka oli hankala, sillä monet paikalliset lääkärit aluksi vastustivat, että raskaana olevat käyvät millään liikuntatunneilla. Aloitinkin puhumalla jokaisen gynekologin kanssa jooga harjoituksen hyödyistä. Jonkin ajan kuluttua heidänkin mielipiteensä muuttui, etenkin kun he tapasivat hyvinvoivia turvallista liikuntaa harrastavia äitejä. Olen 7 vuoden ajan järjestänyt raskauden ajan kursseja, synnytysvalmistus kursseja, sekä raskauden jälkeisiä kursseja (Love your Body).

 

Miksi valita juuri raskausajan kurssi, jos voin mennä myös normaaleille tunneille?

Kuten alussa mainitsin, kyllä jos olet ennen raskautta harjoittanut joogaa tai pilatesta tai muuta liikuntamuotoa voit hyvin jatkaa saman harjoituksen parissa. Se mikä on erityislaatuista raskausajan tunneilla on, että kaikki liikkeet on suunniteltu juuri sinua varten ja sinun vauvasi hyvinvointia ajatellen. On hienoa oppia tuntemaan omaa kehoa ja sitä, miten se lähtee muuttumaan raskauden aikana. Ajattele että sisälläsi kasvaa toinen ihminen, ja annat suuren osan energiasta ja ravinnosta myös vauvallesi. Onhan se jotain uskomatonta! Teema jota kosketimme jo tekstin alussa on, että olemme usein niin kiireisiä ettemme huomaa ottaa aikaa itsellemme tai tulevalle vauvalle. Aikaa tuntea ja vahvistaa sitä yhteyttä, sekä molempien hyvinvointia. Nämä raskausajan tunnit ovat mitä mainioin tapa luoda sitä sidettä välillänne ja tuntea rakkautta äidin ja vauvan välillä, samalla antaen sen pienen hetken itsellesi ja oma kehosi tuntemiselle. Vauvat tuntevat kaiken kohdun sisällä; hengityksen, liikkeet, stressin, rauhan, ja niin edelleen.

Kaikki se hyvä mitä teet itsellesi jaat sen myös vauvasi kanssa. Jokainen syvä hengitys on paljon lisää happea vauvallesi, rauhalliset liikket tuovat rauhaa kehollesi ja vauvallesi, venyttävät liikkeet tuovat lisää tilaa niin kehoosi kuin vauvallekin.

 

Raskauden jälkeisestä hyvinvoinnista kerron lisää seuraavassa kirjoituksessani ja toki jos sinulla on kysyttävää, voit kirjoittaa minulle wellnessyoga@nataliatienhaara.com

Voit löytää raskausajan kurssini tämän linkin takaa: 

Prenatal Raskaus kurssi/ 6 viikkoa 23.9 / Yoga & Barre / Äidin ja vauvan yhteys

Nähdään syyskuussa!

 

Aurinkoisin terveisin,

Natalia

 

Muita blogitekstejä

12 parasta suomenkielistä hyvinvointipodcastia

Kaipaatko inspiraatiota terveellisiin elämäntapoihin tai kiinnostavaa kuunneltavaa lenkkiseuraksi? Näiden hyvinvointiaiheisten podcastien seurassa voit oppia, oivaltaa, inspiroitua ja ilahtua. Piditpä sitten rennommista jutustelutyylisistä podcasteista, tai...

× Onko sinulla kysyttävää?