Hyvinvointia työpäivään taukojumpalla – viisi liikettä, joita tekemällä niska ja hartiaseutu kiittävät.
Kyljen venytys liike taukojumppa työpäivään
25
touko, 2021

Hyvinvointia työpäivään taukojumpalla – viisi liikettä, joilla saat veren kiertämään ja lisää virtaa tekemiseesi.

Meidät ihmiset on luotu liikkumaan. Kehomme alkaa voida huonosti liiallisen istumisen ja paikallaanolon seurauksena. Erityisesti silloin, kun työnteko painottuu päätteen ääreen, on hyvä muistaa liikkuminen myös työpäivän aikana. Näiden vinkkien avulla saat liikettä selkärankaan, niskan ja hartioiden alueelle kätevästi työtuolillasi istuen. Liikkumista lisäämällä työpäivään saa yllättävänkin paljon lisää pirteyttä, energiaa ja hyvää oloa.

Nämä liikkeet ovat kevyitä ja tuolilla istuen tehtäviä, joten ne on helppoja toteuttaa vaikka kesken työ- tai opiskelupäivän. Toki voit soveltaa liikkeitä myös seisten, mutta ajatuksena on, että liikkeet ovat helppo lisätä juuri työpäivän keskelle, päätetyöskentelyn jumittamia hartioita keventämään.

 

 

Selän kierto tuolilla istuen

Käänny istumaan niin että tuolin selkänoja on oikeaa kylkeäsi vasten. Nosta kädet suoraan eteenpäin sisäänhengityksellä, uloshengityksen saattelemana, kierrä rankaa ja tue molemmat kädet tuolin selkänojaan, kääntäen rintakehää kohti tuolin selkämystä. Pidä asento n. kolmen syvän ja rauhallisen hengityksen ajan, ja palaa takaisin alkuasentoon.

 

Toista sama kaksi-kolme kertaa ja vaihda sitten puolta.

 

 

 

Avaus + pyöristys – “kaktus kädet”

Avaa kädet auki sivuille, kyynärpäistä koukussa, kämmenet suoraan eteenpäin. Sisäänhengityksellä kohota rintakehää ylöspäin ja nosta katsetta, anna selän kevyesti notkistua. Uloshengityksellä tuo kyynärpäitä yhteen, nojaudu kevyesti taakse ja anna selän pyöristyä. Kiinnitä huomiota myös päähän, sisäänhengityksillä nosta katsetta ja leukaa ylospäin, uloshengityksillä paina leukaa rintaa vasten ja vie katse alas.

 

Toista noin kuuden hengityksen verran, pidä pieni tauko ja tee uudestaan kuuden avauksen ja pyöristyksen sarja.

 

rintakehän avaus taukojumppaa työpäiväänselän pyöristys hyvinvointia työpäivään

 

 

 

 

Niskan venytys käsi kevyesti pään päällä

Anna hartioiden rentoutua. Aloittaa ensin pyörittämällä kevyesti päätä ympäri muutaman kierroksen, jonka jälkeen anna oikean korvan laskeutua kohti oikeaa hartiaa. Laske oikea käsi kevyesti pään päälle, ja anna vasemman käden kurkottaa tuolin reunan yli lattia kohti. Käden paino saa levätä rentona ja kevyenä pään päällä.

Pidä venytys rauhallisesti hengittäen n. kuuden sisään- ja uloshengityksen ajan, jonka jälkeen tee sama myös toiselle puolelle.

 

Hartioiden pyöritykset

Tuo sormenpäät hartioille, ja nosta kyynärpäät ylös kohti kattoa. Lähde pyörittämään kyynärpäitä suurissa ympyröissä. Pyri saamaan keskellä edessä kyynärpäät koskettamaan toisiaan, ja takana kyynärpäiden ollessa lakipisteessä, ranteet koskettamaan yhteen. Jos liikkuvuus ei salli kyynärpäiden ja ranteiden kosketusta, voit ajatella sitä liikettä ohjaavana mielikuvana. Voit ottaa hengityksen mukaan niin, että kyynärpäiden suunnatessa ylös, hengität sisään, ja kyynärpäiden laskiessa alas, hengität ulos.

Pyörittele rauhalliseen tahtiin, koko ajan syvään hengittäen noin viisi kierrosta, ja vaihda suuntaa toistaen viisi kierrosta myös toiseen suuntaan pyörittäen.

 

Sivuvenytykset istuen

Nosta sisäänhengityksellä oikea käsi ilmaan, uloshengityksellä tuo oikea käsi pään yli kaaressa kohti huoneen vasenta puolta. Anna vasemman käden liukua tuolin reunaa pitkin lattiaa kohti. Venytystä tehdessä juurruta istuinluita, erityisesti ristikkäistä istuinluuta ja pakaraa vahvasti tuolia vasten. Hengitä pituutta kylkeen ja toista sama toiselle puolelle.

 

Toivottavasti nämä vinkit inspiroivat sinua liikkumaan, ja samaan lisää hyvinvointia työpäivään tällä lyhyellä taukojumpalla .

Kommentoi alle, mikä oli lempiliikkeesi näistä viidestä?

 

Muita blogitekstejä

12 parasta suomenkielistä hyvinvointipodcastia

Kaipaatko inspiraatiota terveellisiin elämäntapoihin tai kiinnostavaa kuunneltavaa lenkkiseuraksi? Näiden hyvinvointiaiheisten podcastien seurassa voit oppia, oivaltaa, inspiroitua ja ilahtua. Piditpä sitten rennommista jutustelutyylisistä podcasteista, tai...

× Onko sinulla kysyttävää?